دلنوشت

شعر،داستان،دلنوشت و حرف های من و تو...

دلنوشت

شعر،داستان،دلنوشت و حرف های من و تو...

نکات کنکوری برای ادبیات

سلام همرزمان من!!! 

 

درس ادبیات درس شیرین و زیباییست که عموما داوطلبان آن را در سطح بالایی جواب میدهند. 

 

چند نکته که ممکن است درصد شما را بالاتر ببرد را در اینجا بیان میکنم:  

(توجه: این نکات برداشت های نویسنده از چکیده تدریس استاد عبدزاده،دکترای زبان و ادبیات فارسی میباشد و اعتماد کردن به مطالب با شماست!! اما با مقایسه با تست های کنکور تصمیم بگیرید) 

1-آرایه های ادبی: 

 

آرایه های پرکاربرد عبارتند از: 

 

حسن تعلیل: حرفی گفته شود و دلیل ادبی آورده شود،مانند : پلک دلم میپرد شنیده ام کسی می آید به مهمانی(دلیل اینکه پلک دلم میپرد این است که کسی به مهمانی می آید) 

در حسن تعلیل: استعاره، تشخیص(جان بخشی به اشیاء) و اغراق وجود دارد. 

در بیت بالا: پلک دل استعاره از دلهره و هیجان داشتن( همچنین دل پلک ندارد پس تشخیص هم هست) و پریدن پلک دل اغراق محسوب میشود. 

 

بقیه در ادامه مطلب...

اسلوب معادله: ضد حسن تعلیل است. مصراع های یک بیت که هیچ ربطی به هم ندارند و معمولا ضرب المثلند. مانند:هر که جز ماهی ز آبش سیر شد     هر که بی روزیست روزش دیر شد 

  

استعاره:تشبیهی که یک طرفش(مشبه، مشبه به یا وجه شبه) حذف شده باشد یا کسی را صدا بزنیم. مانند: بت من، گل من. 

 

مجاز: نماد کردن چیزی که حقیقی نیست.مانند: برزیل، ایتالیا را برد.(تیم ورزشی برزیل، تیم ورزشی ایتالیا را برد) 

 

تلمیح:(دو حالت دارد) 1- اشاره به حدیث و آیه. مانند: بسم الله. 

2-اشاره به داستان: من فرهاد و تو شیرین. 

 

تضمین:(دو حالت دارد) 1- آوردن آیه کامل: بسم الله الرحمن الرحیم(حروف مقطعه نیز تضمینند مانند الف لام میم) 

2-یک سخن از دیگری:مانند به قول معروف 

 

طباق(تضاد): دو کلمه ضد هم با فاصله بیایند: هیچ سیر را طاقت گرسنه نیست(سیر و گرسنه متضادند) 

 

پارادوکس(یا متناقض نما) 1-دو کلمه ضد هم کنارهم بیایند: دولت فقر(دولت به معنی ثروت است) 

2-دو کلمه ضد هم با فاصله که بشود کنار هم آورد(مثلا متمم اسم بینشان باشد) جمعیت از آن زلف پریشان 

 

اغراق(مبالغه یا غلو): بزرگنمایی. مانند: فلانی خدای فوتبال است. 

 

تناسب(مراعات نظیر): حداقل 3 کلمه در یک ردیف(مربوط): شمع گل پروانه 

 

واج آرایی(نغمه حروف): حداقل 3 حرف در یک ردیف: باغ بی برگی(واج ب) 

 

حس آمیزی: مخلوط کردن 2حس با یکدیگر: صدا شنیدن،شور دیدن. 

 

کنایه: جمله ای با طعنه. مانند: کمیتش لنگه. شاخ شمشاده. فلانی ریش سفیده 

 

تشبیه:(4حالت دارد):1- عادی:تمام ادات تشبیه باشند: سرزمین من مانند زمرد است. 

2-بلیغ: به زبان گفتاری: سرزمین من زمرده. 

3-اضافه تشبیهی(از فرمول "این آن است، آن این است" استفاده می کنیم،اگر جواب درست بود تشبیهی و اگر نبود استعاری است) مانند: آتش عشق(عشق آتش است، آتش عشق است. بلی پس اضافه، تشبیهی است) 

4-اضافه استعاری: مانند: دست ادب(ادب دست ندارد،دست ادب ندارد. جواب خیر، پس اضافه،استعاری است) 

 

جناس:(2حالت دارد) 1-جناس تام: دو کلمه با دو معنی متفاوت با املا یکسان: داد مرا داد(سهم مرا به من داد). 

2-جناس ناقص: دو کلمه که یک حرف با هم اختلاف داشته باشند. مانند: جام و بام. خدا و جدا. 

 

ایهام: یک کلمه در دو معنی متفاوت. مانند: آهو کشی آهویی بزرگ است.( آهوی اول= حیوان و آهوی دوم=جرم، گناه) 

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------- (پیشنهادی های کنکور) 

 

شمارش واج: کلمه را مانند اول ابتدایی بخش می کنیم، سپس واج ها(حروف و صداها) را میشماریم: شبِ مهتابی= ش---َ + ب---ِ+ مه+تا+ بی 

میشماریم:(صامت مصوت)2+(صامت مصوت)2+(صامت مصوت صامت)3+(صامت مصوت)2+(صامت مصوت)2=11 واج 

 

انواع متمم:1- متمم اسم: قابل حذف هستند.مانند: من از بیرون آمدم.(من آمدم) 

2-متمم فعل:غیر قابل حذف.  

 

شکل: چندجزیی بودن جمله: از فعل میپرسیم(چه چیز را(مفعول) چه کس(فاعل) چه(متمم)) 

نکته: برای وجود مسند فعل باید اسنادی باشد مانند: است،بود،شد،گشت،گردید... 

مثال:آن ها حافظ را رند دانستند. 

فعل= دانستند.(چه دانستند؟ رند، چه کس را؟ حافظ را،چه چیز را؟ موجود نیست) 

جمله 4جزیی. 

 

کلمات کنکوری(بسیار پر تکرار): 

تهجد=شب زنده داری--------- زندیق=ملحد،بی دین،دهری-------- درزه:بسته 

خواصّ=زنبیل باف-----------ضیاع=زمین زراعی------------چغز=قورباغه 

ارغند=خشمگین---------همت=روحانی-----------اشتیاق=میل قلب 

نظر=عنایت الهی-------وجد=حزن شاعر----------وقت=آینده و گذشته 

غیرت=قطع تعلق------خسته=زخمی،افگار------بیغوله=ویرانه----کهنه رباط=دنیا 

 

هر شاعر با کدام اثر معروف است؟ 

 

نیمـــــا یوشیــج با افسانـــه                             اخوان ثالــــــث با زمـــســــــــتان 

سهراب سپهری با مرگ رنگ                           سیمین دانشور با آتش خاموش 

اسلامی ندوشن با گناه و چشمه 

 

کلمات مربوط املایی: 

 

ضلال--> جهل ، نادانی                            زلال--> چشمه،کوثر 

ذلال--> پستی                                      ظلال--> تاریکی، سایه 

 

امیدوارم بهتون کمک کنه 

 

 

 

قربان همه تون 

پوریا تکتاز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد